Meniu
Prenumerata

penktadienis, balandžio 26 d.


Žydrųjų ekranų prieblanda
Rytis Davidovičius
(Getty Images nuotr.).

Šį sezoną Anglijos futbolo „Premier“ lyga prarado 19 proc. televizijos žiūrovų auditorijos. Ką tai reiškia?

Jungtinės Karalystės Televizijos transliuotojų tyrimų taryba paskelbė, kad britų transliuotojas „Sky Sports“ užfiksavo pirmą ryškų Anglijos „Premier“ lygos televizijos auditorijos sumažėjimą per pastaruosius dešimtmečius. Tiesa, nuosmukis pastebėtas ir anksčiau, tačiau ne toks didelis. Palyginti šio ir praėjusio sezono pradžios televizijos auditoriją, skirtumas siekia net 19 proc. Dar labiau žiūrovų sumažėjo populiariausiu rodomų rungtynių laiku, sekmadienio popietę. Vidutinė auditorija dabar siekia 1,03 mln. žiūrovų – dar prieš penkerius metus ji sudarė rekordinius 1,68 mln., tai yra 39 proc. daugiau. Pokyčiai prasidėjo, kai įsigaliojo naujoji „Premier“ lygos transliacijos trejų metų sutartis, „Sky Sports“ kainavusi beveik 5 mlrd. eurų.

Dėmesį pavogė politikai?

Pats transliuotojas „Sky Sports“ dėl prarastos auditorijos kaltina Europos futbolo čempionatą ir olimpines žaidynes – du didelius sporto renginius, vykusius prieš 2016–2017 m. sezono pradžią. „Šie sporto renginiai neabejotinai paveikė mūsų televizijos auditoriją. Žmonės naująjį „Premier“ lygos sezoną pasitiko persisotinę sportu, todėl natūralu, kad dalis jų nežiūrėjo Anglijos futbolo lygos rungtynių“, – 2016 m. rudenį teigė „Sky Sports“ vykdomasis direktorius Barney Francis.
Žinios, televizijos serialai ir filmai jau seniai keliasi iš televizijos ekranų į skaitmeninę erdvę, kur žmonės laidas žiūri kada tik nori, kaip nori ir dažniausiai be reklamų. O sporto turinys iki šiol dominuoja televizijoje, yra stebimas gyvai, todėl itin mėgstamas reklamos užsakovų. Svarbiausios rungtynės, pavyzdžiui, amerikietiškojo futbolo ar UEFA čempionų lygos finalas, sutraukia šimtus milijonų žiūrovų ir milžiniškas reklamos pajamas.
Žiūrovai vis dažniau renkasi peržiūrėti svarbiausius epizodus, nei stebėti visas rungtynes.
Visgi, skaitmeninis amžius, naujosios technologijos, spartus gyvenimo tempas ir kiti pokyčiai neaplenkė sporto srities. Žiūrovai vis dažniau renkasi peržiūrėti svarbiausius epizodus, nei stebėti visas rungtynes. Įdomiausi momentai akimirksniu plinta socialiniuose tinkluose, čia pat komentuojami, papildomi analitine informacija. Tad žiūrovai gali pasirinkti, ar pusantros valandos praleisti prie televizoriaus, ar pramogauti su šeima parke ir tuo pačiu metu išmaniojo telefono ekrane fiksuoti svarbiausias rungtynių akimirkas. „Žiūrovai atsisako abonementų ir renkasi stebėti įvykius per interneto platformas ar naujų formų televiziją, pavyzdžiui, „Netflix“. Šie fundamentalūs pokyčiai braunasi ir į sporto pasaulį. Neabejoju, kad išvysime didelių permainų“, – tvirtino Neilas Camplingas, vienos finansų maklerių įmonės analitikas. Anglijos „Premier“ lyga nėra vienintelė, kurios žiūrovų sumažėjo dviženkliu skaičiumi, tą patį išgyvena dar viena itin populiari sporto šaka – amerikietiškasis futbolas. 2016 m. sezoną amerikietiškojo futbolo lygos televizijos auditorija sumenko 12 proc. „Antantic Magazine“ apžvalgininkas Derekas Thompsonas nurodo keturias priežastis, dėl kurių, jo manymu, taip nutiko: „Pirma, JAV prezidento rinkimų maratonas. Abiejų kandidatų diskusijos sutraukė didelę televizijos auditoriją – ji sportą iškeitė į politiką. Antra, visose JAV vartotojai masiškai nutraukia kabelinės televizijos sutartis. Vien sporto kanalas ESPN neteko daugiau nei pusės milijono abonementų 2016 m. spalį ir lapkritį. Trečia, tviterio „transliacijos“. Vartotojai arba net pačios lygos dalijasi svarbiausiais dvikovų momentais ir taip sudaro sąlygas nestebėti visų rungtynių. Ketvirta, tai megažvaigždžių stygius. Pasitraukus Peytonui Manningui, nebeliko dalies lygos blizgesio.“

Pykinanti pasiūla

„Visi manėme, kad amerikietiškojo futbolo bei Anglijos „Premier“ lyga bus populiarios amžinai ir atlaikys visus iššūkius. Pasirodo, klydome. Aišku, pastarasis kritimas nėra tragedija, tačiau tai pavojaus skambutis, ir į jį lygos privalo reaguoti“, – įspėjo buvęs JAV televizijos kanalo „CBS Sports“ vadovas Rickas Gentile’is. Daugelis televizijos rinkos ekspertų sutinka, jog ir patys transliuotojai kalti, kad mažėja sporto rungtynių žiūrovų. Sumokėję milijardus už teisę jas rodyti, transliuotojai stengiasi išspausti maksimalų rezultatą. Pavyzdžiui, išplečia dienų skaičių, kai rodomos varžybos. Taip pat labiau reklamuoja mažesnės vertės dvikovas. Viena vertus, taip žiūrovai gauna itin didelę pasiūlą, tačiau, padaugėjus išreklamuotų rungtynių, sumažėjo išties didelės reikšmės kovų svarba. Neretai žiūrovai pasimeta pasiūlymų gausoje ir apsiriboja internetu pateikiama informacija ar gražiausių rungtynių momentų peržiūra.
Neigiamos įtakos turi nuolat augančios televizijos kanalų prenumeratos kainos. Brangstančių transliacijų našta užkraunama tiems patiems žiūrovams, o šie, negalėdami susimokėti, renkasi nelegalius būdus stebėti varžybas. Nors lygos stengiasi kovoti su piratavimu, žiūrinčių rungtynes nelegaliai vis daugėja. Internete gausu pasipiktinusių sirgalių žinučių, kad televizijų nustatyta mėnesio kaina tapo nepakeliama, ir jie priversti atsisakyti rungtynes stebėti gyvai. „Sky Sports“, BT kaina fiziniams asmenims už sporto paketą svyruoja nuo 30 iki 60 svarų per mėnesį, o sporto barams ji siekia apie 1500–1800 svarų sterlingų. Be visų išvardytų aplinkybių, būtina atsižvelgti ir į jaunosios kartos žiūrovų poreikius. Jaunuoliams sunku prie televizoriaus ekrano išsėdėti du kėlinius po 45 minutes. „Sky Sports“ ieško sprendimų, kaip patenkinti augančios naujosios kartos poreikius, bet jai įtikti nebus lengva. Tikėtina, kad mažėjanti televizijos auditorija yra ne laikinas atsitiktinumas, o ryški tendencija. Tai nereiškia, kad žmonės nebesidomės sportu, tiesiog tai darys kitais būdais. Sporto pasaulis dar kartą įsitikins, jog už didžiausias žvaigždes vis tiek svarbesnė savų įgeidžių turinti gerbėjų minia.
2017 02 22 14:40
Spausdinti