Meniu
Prenumerata

penktadienis, sausio 22 d.


DISKUSIJA
Šiaurietiška šiluma: kanadietiškos pamokos pasaulio verslui
Liepa Žeromskaitė

Ar Kanados verslo kultūra turi tik jai būdingų bruožų?

Kartu su į Lietuvą žengiančiomis Kanados bendrovėmis lietuviai susiduria ir su šios šalies verslo kultūra. Kuo ji ypatinga, kuo skiriasi nuo Skandinavijos ir kitų Vakarų Europos šalių, kaip prie jos prisitaiko Lietuvoje dirbantys asmenys?

Apie tai žurnalo IQ surengtoje Kanados verslo forumo diskusijoje kalbėjosi Lietuvos ir Kanados prekybos rūmų prezidentas Rimas Čuplinskas, „Circle K Lietuva“ direktorius Skirmantas Mačiukas ir „CGI Lithuania“ direktorius Karolis Baltrušaitis.

Svarbiau už kalbą

Gyvenimo įvairiose šalyse ar darbo patirties skirtingų valstybių kapitalo įmonėse turintys pašnekovai tvirtino, kad Kanados ir jos verslo kultūros pagrindą sudaro atvirumas ir įvairovė.

Kanadoje užaugęs R. Čuplinskas atkreipė dėmesį, kad 65 proc. šios šalies populiacijos prieaugio sudaro imigrantai, o ši mišri daugiatautė visuomenė daro didžiausią įtaką Kanados kultūrai ir verslui.

Skirtingos kultūros ir jų išsaugojimas remiamas, nes tikima, kad taip valstybė gali būti praturtinama ne tik kultūriškai, bet ir ekonomiškai.

Kanados kapitalo „Circle K“ parduotuvių ir degalinių tinklas veikia 26 valstybėse, tad skirtingų kultūrų susidūrimas yra kasdienybė. Šioje bendrovėje dirbantiems vadovams neužtenka mokėti kalbos, reikia suprasti ir skirtingą kolegų mentalitetą. „Rengiami net specialūs mokymai“, – sakė įmonės „Circle K Lietuva“ direktorius S. Mačiukas.

R. Čuplinskas pasakojo, kad kiekvienas, net ir trumpam į Kanadą atvykęs turistas, čia vertinamas ir priimamas kaip kanadietis. Tolerancija išplitusi visose sferose, taip pat versle priimant sprendimus. Kanados verslo struktūra nėra hierarchinė, kaip vis dar įprasta Lietuvoje, kur užduotys dažnai deleguojamos iš viršaus. Pasak R. Čuplinsko, kanadiečiai paprasčiau bendrauja, nekreipia dėmesio į akademinius titulus, nebijo turėti savo nuomonės ir to paties reikalauja iš savo darbuotojo.

Kanados įmonė „Couche-Tard“ bendrovę „Statoil Fuel & Retail“, valdančią degalinių tinklus Baltijos, Skandinavijos šalyse bei Lenkijoje, įsigijo 2012 m. S. Mačiukas sako iš karto pajutęs pasikeitusį akcininkų požiūrį: „Kanadiečiai pasakė, kad viskas bus decentralizuota, o sprendimai bus priimami ne Kanadoje, bet Lietuvoje. Jei tau suteikta atsakomybė, turi priimti ir sprendimus. Žinoma, duodama teisė suklysti, bet, panašiai kaip ir JAV, sprendimai priimami greitai, be ilgų pasitarimų.“

Ypatingas dėmesys skiriamas darbuotojų motyvacijai, siekiama juos kuo labiau įtraukti į verslą. „Turime didžiuotis savo įmone, tuomet ją lydės sėkmė“, – įsitikinęs K. Baltrušaitis, „CGI Lithuania“ vadovas. Vienas būdų – skatinti įsigyti įmonės akcijų. Jei darbuotojas investuoja į savo įmonę, CGI skiria darbuotojui antra tiek lėšų akcijoms įsigyti.

Pagalba bendruomenei

Su Skandinavijos šalimis dažnai lyginama ir kartu su jomis gerovės indeksuose pirmaujanti Kanada turi ir amerikietiškų bruožų. „Kanadoje jauti, kad laimę turi susikurti turi pats. Tačiau tai liečia ne tik tave asmeniškai, bet ir tavo aplinką, dėl to turi rūpintis ir bendruomene“, – prisiminė R. Čuplinskas.

Požiūris, kad turi rūpintis ir kitais, yra Kanados verslo dalis. Valstybė skatina verslą aukoti visuomenės poreikiams.

„Kanadoje priimta, kad verslas turi remti bendruomenę, todėl tai darome ir mes“, – teigė S. Mačiukas. Tačiau ir čia paliekama vietos individualizmui ir sprendimų priėmimo laisvei. „Circle K“ leidžia klientams pasirinkti, kurioms organizacijoms turi atitekti jų auka.

2020 12 13 08:37
Spausdinti