Meniu
Prenumerata

penktadienis, gruodžio 3 d.


LAIVYBA
Pasaulio ekonomiką išbalansavęs koronavirusas sutrikdė krovinių gabenimo srautus. Sugrįžti į vėžes prireiks laiko.
Arvydas Jockus
Scanpix
Lyg problemų dar būtų maža.

Pasaulinė logistikos sistema šiuo metu išgyvena unikalią ir netikėtą krizę, kai dėl pandemijos sukeltų padarinių trūksta jūrinių konteinerių. Tai iš esmės sutrikdė tarptautinę prekybą.

Konteinerių stygius šokdina kainas. Šiemet 40 pėdų (12 metrų) konteinerio transportavimo kaina pasiekė apie 10 tūkst. JAV dolerių, nors prieš metus tekainavo 2000. Rinkoje dominuojantys Kinijos konteinerių gamintojai dabar už naują konteinerį prašo apie 2500 JAV dolerių, palyginti su 1600 pernai. Per praėjusį pusmetį konteinerių nuomos kaina išaugo apie 50 proc.

Kainų šuolis pastebimas ir Klaipėdos jūrų uoste – 2019 m. gruodį 20 pėdų konteinerį iš Kinijos į Klaipėdą transportuoti kainavo 1210, šių metų gegužę – 4950 eurų.

Krovinių ekspedijavimo ir tiekimo grandinės valdymo bendrovės „Balti Logistika“ Lietuvos padalinio vadovė Jūratė Cimanavičienė teigė, kad laivybos krizė kilo dėl keleto skirtingų priežasčių: „Pirmiausia, užsidarius Kinijai, sumažėjo eksploatuojamų laivų skaičius, nemažai operatorių prišvartavo laivus laikino poilsio. Praėjusių metų viduryje Kinijai atsigaunant, daug konteinerių iš Azijos buvo išsiųsta į Šiaurės Ameriką, tačiau dėl COVID-19 apribojimų gerokai mažesnis srautas produkcijos judėjo priešinga kryptimi. Tik 4 iš 10 konteinerių, gautų iš Kinijos į JAV, buvo sugrąžinami. Kinijos ir JAV prekyba vidutiniškai siekia 900 000 TEU (20 pėdų konteinerio ekvivalento vienetas) per mėnesį, tad absoliutus konteinerių disbalansas yra tikrai milžiniškas – susidariusi tiekimo asimetrija virto chaotiška.“

2021 06 30 08:40
Spausdinti