Meniu
Prenumerata

šeštadienis, gruodžio 4 d.


ŽVALGYBA
„Pegasus“ šnipinėjimo programa galėjo paveikti per 50 tūkst. politikų, verslininkų ir žurnalistų telefonų visame pasaulyje
BNS
Unsplash

Viena Izraelio įmonė, kaltinama aprūpinanti vyriausybes šnipinėjimo programomis, dabar yra siejama su dešimčių tūkstančių išmaniųjų telefonų numerių, įskaitant aktyvistų, žurnalistų, verslo vadovų ir politikų numerius visame pasaulyje, sąrašu, sekmadienį pranešė žiniasklaida.

„NSO Group“ ir jos kenkėjiška programa „Pegasus“, galinti įjungti telefono kamerą ar mikrofoną ir rinkti atitinkamus duomenis, žiniasklaidos dėmesio centre pirmąkart atsidūrė 2016 metais, kai tyrėjai apkaltino šią bendrovę padėjus šnipinėti vieną disidentą Jungtiniuose Arabų Emyratuose.

Sekmadienį paskelbti įtarimai, kilę bendrą tyrimą atlikus dienraščiams „The Washington Post“, „The Guardian“, „Le Monde“ bei kitoms žiniasklaidos priemonėms, kelia susirūpinimą dėl privatumo ir atskleidžia, kokiu mastu galima piktnaudžiauti privačios IT bendrovės programine įranga.

Nutekėjimą sudaro daugiau nei 50 tūkst. išmaniųjų telefonų numerių, kurie, kaip įtariama, nuo 2016 metų siejami su „NSO Group“ klientų interesais, nurodė naujienų organizacijos. Vis tik lieka neaišku, kiek prietaisų iš tikrųjų pateko į programišių akiratį ar buvo šnipinėjami.

„NSO Group“ paneigė atlikusi bet kokius neteisėtus veiksmus, teigdama, kad jai mesti kaltinimai yra „melagingi“.

Minėtame sąraše yra 15 tūkst. numerių Meksikoje, įskaitant siejamą su vienu nužudytu reporteriu, ir dar 300 Indijoje. Tarp pastarųjų yra politikų ir žinomų žurnalistų numerių.

Indijos vyriausybė 2019 metais po teismo proceso paneigė pranešimus, kad pasitelkdama kenkėjiškas programas šnipinėja savo piliečius. Praėjusią savaitę Naujasis Delis pakartojo, jog „įtarimai dėl vyriausybės vykdomos konkrečių asmenų stebėjimo neturi jokio konkretaus pagrindo; nėra jokios su tuo susijusios tiesos“.

„The Washington Post“ žiniomis, atlikus 37 sąraše esančių išmaniųjų telefonų teismo ekspertizę paaiškėjo, kad buvo „mėginimų [įsilaužti į tuos prietaisus], įskaitant sėkmingus“. Tarp jų buvo ir telefonai, priklausę dviem moterims, artimoms žurnalistui Jamalui Khashoggi, kuris 2018 metais buvo nužudytas Saudo Arabijos konsulate Turkijoje Rijado pasiųstų smogikų.

„The Guardian“ duomenimis, sąraše esama numerių, priklausančių žiniasklaidos priemonių „Agence France-Presse“ (AFP), „The Wall Street Journal“, CNN, „The New York Times“, „Al Jazeera“, „El Pais“, „Associated Press“ (AP), „Le Monde“, „Bloomberg“, „The Economist“ ir „Reuters“ žurnalistams.

Apie programos „Pegasus“ pasitelkimą įsilaužiant į „Al Jazeera“ reporterių ir vieno Maroko žurnalisto telefonus anksčiau pranešė Toronto universiteto tyrimų centras „Citizen Lab“, taip pat teisių gynimo grupė „Amnesty International“.

Pirmosios apie duomenų nutekinimą laikraščius informavo Paryžiuje įsikūrusi ne pelno žurnalistikos organizacija „Forbidden Stories“ ir „Amnesty International“.

EK vadovė: šnipinėjimo programos „Pegasus“ afera būtų „visiškai nepriimtina“

Europos Komisijos vadovė Ursula von der Leyen pirmadienį sakė, kad šnipinėjimo programos skandalas yra „visiškai nepriimtinas“, jei visa tai – tiesa.

„Reikia patikrinti, bet jei taip tikrai yra, tai – visiškai nepriimtina“, – reporteriams Prahoje sakė U. von der Leyen.

U. von der Leyen, kuri į Prahą atvyko pristatyti Europos Sąjungos patvirtinto, 7 mlrd. eurų vertės Čekijos atsigavimo po pandemijos plano, griežtai pasmerkė įtariamą išpuolį prieš žurnalistų telefonus.

„Laisva spauda yra tarp pagrindinių Europos Sąjungos vertybių“, – sakė ji po susitikimo su Čekijos premjeru Andrejumi Babišu.

Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB BNS sutikimo draudžiama

2021 07 19 15:31
Spausdinti