Meniu
Prenumerata

antradienis, balandžio 16 d.


ELEKTROMOBILIAI
Koronaviruso stabdžiai: elektromobilių proveržio dar teks palaukti
IQ
Pixabay
Elektromobiliai.

Elektromobiliai mažiausiai dešimtmetį laikomi transporto ateitimi, jų pardavimai nuolat kyla. 2019 m. rinkai buvo geri metai, todėl ir šiemet elektrinių transporto priemonių sektoriuje žadėtas kilimas. Tačiau dabar viską sujaukė koronaviruso sulėtinta ekonomika.

Beveik aišku, jog prognozės, išsakytos 2020-ųjų pradžioje, nebus išpildytos.

Pavyzdžiui, Colinas McKerracheris atstovaujantis švarios energijos tyrimų įmonei „BloombergNEF“, gruodį prognozavo, kad per šiuos metus bus pasiekta 10 millijonų elektromobilių keliuose riba.

Šiandien šias ir panašias prognozes galima mesti į šalį. Rezultatas – per pastaruosius dvejus mėnesius globali elektromobilių rinka krito smarkiau nei vidaus degimo variklių automobilių pardavimai, o baterijų, naudojamų elektrinėse transporto priemonėse paklausos prognozę BNEF sumažino keturiais procentais.

Ypatinga padėtis susiklostė didžiausioje pasaulyje automobilių rinkoje Kinijoje. 2018 m. maždaug milijonas elektromobilių buvo parduota būtent čia, kai JAV šis skaičius buvo triskart mažesnis. Kinija taip pat gausiai gamina elektromobilius. Per trejus pastaruosius metus registruotų gamintojų skaičius pasiekė 400. Kitas svarbus veiksnys – tai, kad Kinija pateikia rinkai pigesnius modelius. Du trečdalius naujų įsigijimų sudaro automobiliai, kainuojantys nuo 20 iki 40 tūkst. eurų. Pavyzdžiui, JAV ši dalis siekia apie trečdalį, Europoje – apie pusę.  Tačiau Kinijoje dar egzistuoja ir nemažas segmentas, kurio neturi jos varžovės – apie 25 proc. rinkos užima elektromobiliai, kurių kainą yra iki 20 tūkst. eurų, kai Europoje ir JAV tokio segmento praktiškai nėra.

Į šį verslą apie 50 mlrd. JAV dolerių investavo Kinijos vyriausybė, subsidijuodama elektromobilių įsigijimą. Tačiau pernai viskas pasikeitė – buvo atsisakyta beveik pusės paramos pirkėjams. Nenuostabu, kad įsigijimų skaičius krito. Vien per vasarį EV pardavimai krito apie 77 proc., o alternatyvios energijos transporto priemonių pardavimai, pasak Kinijos automobilių gamintojų asociacijos, krenta jau aštuonis mėnesius iš eilės.Įvairios lengvatos vis dar yra gana svarbus veiksnys įsigyjant elektromobilį. Ir ne tik Kinijoje. Štai Kanados Ontario provincijoje pernai atšaukus lengvatas elektromobilių įsigijimui, pardavimai krito perpus.

Koronavirusas šį procesą tik sustiprino. Elektromobilių automobilių gamyba ir prekyba labai priklauso nuo tiekimo grandinės bei subsidijų, be to, jie vis dar laikomi aukštesnes pajamas gaunančių vairuotojų pirkiniu. 

Kinijai teko didžiausias smūgis, nes jos elektromobilių pramonė išplėtota, tačiau žiūrint į ateitį ir Kinijos alternatyvios energijos politiką, pakankamai aišku, kad elektromobiliai šioje šalyje yra ateitis. Žinoma, ekspertai neatmeta galimybės, kad ekonominis šokas paskatins kai kurių gamintojų tikėtis bankrotus ar susijungimus.

Europos gamintojai daugiau pajuto bendra automobilių rinkos nuosmukį – elektromobiliai  dar nėra įsitvirtinę didžiųjų bendrovių asortimente. Tačiau jie, nors vis dar pamažu, bet užtikrintai žengia į rinką. Be to, metų pradžioje prognozuota, kad per 2020 m. europiečiams prieinamų elektromobilių sąrašas padidės nuo 100 iki 175 vienetų. Šią prognozę gali koreguoti užsitęsęs koronaviruso poveikis.

Antroje didžiausioje pasaulio automobilių rinkoje JAV daug priklausys nuo politikos ir rudenį vyksiančių prezidento rinkimų rezultatų. Jei ekonomika sparčiai neatsigaus ir išliks dabartinės administracijos konservatyvus požiūris į alternatyvią „žaliąją“ energetiką, augimas bus lėtas.

Be to, amerikiečių vartotojų elektromobilių pirkimo įpročiai daugiausiai turėtų priklausyti nuo „Teslos“ gamybos pajėgumų. Kitų modelių elektromobiliai gana sunkiai randa pirkėją šioje šalyje. Štai „Tesla Model 3“ pernai buvo devintas populiariausias modelis visose Jungtinėse Valstijose, jo parduota apie 150 tūkst. vienetų. Palyginimui, antras sėkmingiausias elektromobilio modelis buvo „General Motors“ gaminamas „Chevy Bolt“, kurio parduota 16 tūkst., rašo „The Verge“.

Kai kurie Europos gamintojai netgi nebesivargina skubėti pristatyti naujausių modelių į šią rinką. Štai kovą buvo paskelbta, kad BMW savo pirmojo ilgas distancijas galinčio nuvažiuoti miesto visureigio iX3 JAV nepardavinės – bus jis pasiūlytas Kinijos ir Europos pirkėjams. „Volkswagen“ čia neatvežė savo pirmojo masiniam vartotojui skirto elektromobilio „ID 3“, o „Mercedes Benz EQC“ į JAV bus pradėti gabenti geriausiu atveju kitais metais, nors Europoje šis automobilis parduodamas jau nuo 2019 m. 

2020 04 07 08:00
Spausdinti