Meniu
Prenumerata
šeštadienis, balandžio 4 d.
Kaip mokyti mokytojus?
Rusnė Marčėnaitė
(BNS muotr.)

Atsakymas, ar pedagogų yra per daug ar per mažai, nėra akivaizdus

Iliuzijų dėl didelio abiturientų antplūdžio į pedagogus rengiančias aukštąsias mokyklas neturi nei Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos (ŠMSM), nei Mokslo ir studijų stebėsenos ir analizės centro (MOSTA) specialistai. Abiturientams šis kelias vis dar nepatrauklus nei finansiniu atlygiu, nei prestižu, o streikais pasibaigęs pedagogų ir valdininkų nesusikalbėjimas irgi nepagerino profesijos įvaizdžio.

Mokytojų poreikio prognozavimo sistemą pernai birželį pristatęs MOSTA Studijų politikos ir karjeros analizės skyriaus vadovas Gintautas Jakštas svarstė, kad visada bus stojančiųjų į pedagogiką iš pašaukimo, bet vis didesnė abiturientų dalis ir toliau rinksis didesnį atlyginimą žadančias specialybes, nebauginančias viešais svarstymais apie profesijos atstovų perteklių. Kalbos apie 6000 mokytojų paklausą viršijančią pasiūlą gimė, kaip spėja G. Jakštas, iš mokytojų skaičiaus – 30 tūkst. – paprasčiausiai atėmus pernai paskirtą etatų – 24 tūkst. – skaičių, ir galvojant, kad kiekvienas pedagogas turėtų dirbti visu krūviu. Vis dėlto MOSTA specialistas įsitikinęs, kad tai klaidinga „aritmetika“ – nei mokytojų pertekliaus, nei trūkumo negali būti iš esmės: pirmuoju atveju mokyklų vadovai nereikalingus specialistus turi atleisti, antruoju – jų rasti. Kita vertus, vadovai turi teisę turėti savo komandoje tris mokytojus vesti 24 pamokoms, jei nori moksleiviams pasiūlyti kažkuo skirtingus pedagogus.

Mokytojų skaičiaus poreikis, primena G. Jakštas, priklauso ir nuo to, kokio dydžio klases Lietuva nuspręs kurti. Šiandien vienose, įprastai – kaimo mokyklų, klasėse gali būti vos daugiau nei dešimt mokinių, o miestų – net per 30. Ir vis mažėja manančiųjų, kad mokyklų tinklas gali išlikti nepakitęs. ŠMSM Pedagogų veiklos skyriaus vedėja Vilma Bačkiūtė pritaria – ir EBPO, ir Europos Komisijos ekspertai, kurių rekomendacijomis linkusi remtis Lietuva, teigia, kad mūsų šalies švietimo sistema nėra rentabili, nes ji daug kainuoja, o rezultatas netenkina. Ir kaip tik žmogiškųjų išteklių problema yra viena iš priežasčių, dėl kurių taip atsitiko.

2019 01 31 10:35
Spausdinti