Meniu
Prenumerata

šeštadienis, balandžio 20 d.


COVID-19
Gelbstint turizmo agentūras skriaudžiami vartotojai: sumokėtus pinigus atgaus nežinia kada
Margarita Vorobjovaitė
Fotobankas
Turizmas.

Puolęs gelbėti nuo koronaviruso pandemijos nukentėjusį turizmo sektorių, Seimas priėmė atgaline tvarka galiojantį Civilinio kodekso (CK) pakeitimą, dėl kurio pinigų neatgaunantys turistai nebeturi kam skųstis. Vartotojų teisių gynėjai skėsčioja rankomis, o kelionių organizatoriai tikina, kad turizmo sektoriui šie metai išties nelengvi, ir dėkoja klientams už kantrybę. 

Kaunietė Ramunė su vyru ilgai taupė kelionei ir į ją susiruošė dar tuomet, kai COVID-19 dar tebuvo tolima grėsmė, apėmusi vos vieną Kinijos miestą.

Turizmo agentūrai „Itaka“ jauna šeima šių metų sausį sumokėjo 1000 eurų už kelionę į Madeirą (Portugalija). Tačiau vasaros planus pakoregavo prasidėjusi COVID-19 pandemija, dėl kurios Ramunė su vyru liko ir be atostogų, ir be pinigų.

Portugalijoje pirmasis COVID-19 atvejis užfiksuotas kovo pradžioje, praėjus mėnesiui po to, kai liga pradėjo plisti Ispanijoje ir Italijoje. Netrukus po to, vadinamos pirmosios bangos metu, užsivėrė daugelio valstybių sienos, o turistai liko be planuotų išvykų.

Draudimas keliauti į šalį taip ir nebuvo panaikintas, o įsigaliojusios CK pataisos sužlugdė viltis greitu laiku atgauti sumokėtus pinigus.

Pataisos atgaline data?

2020 m. gegužės 30 d. įsigaliojo Lietuvos Respublikos CK pataisos, kuriomis ekstremalios situacijos atveju atšaukus kelionę, kelionių organizatoriams įteisintas ilgesnis pinigų grąžinimo terminas.

Remiantis šiomis pataisomis, pinigai už neįvykusias keliones turistams turi būti grąžinti ne vėliau kaip per 90 dienų nuo Turizmo įstatyme nurodytų apribojimų pabaigos.

Tai reiškia, kad Ramunės šeima pinigus atgauti galėtų per tris mėnesius nuo to laiko, kai Užsienio reikalų ministerija išbrauks Portugaliją iš šalių, kur nerekomenduojama vykti sąrašo.

„Dabar susiklostė tokia situacija, kad turizmo agentūra tiesiog turi mūsų pinigus, ir nežinia, kada juos atiduos. Dėl to likome išvis be atostogų, nes nelabai turėjome už ką ilsėtis net čia, Lietuvoje. Į Portugaliją draudimas vykti dar nepanaikintas ir toli gražu niekas nesiruošia jo naikinti, tad terminas „90 dienų po kelionės draudmo panaikinimo“ išvis nieko nesako“, – piktinosi moteris.

Vartotojai kviečiami „susitarti gražiuoju“ 

Ramunė kreipėsi į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą (VVTAT), tačiau pastaroji neskubėjo stoti nukentėjusios pusėn:

„Pirmą kartą kreipiausi į VVTAT, kai jau buvo aišku, kad kelionė sutartu laiku neįvyks, bet agentūra iš pat pradžių atsisakė grąžinti pinigus – mums buvo liepta pasirinkti: norime atsiimti čekį kelionei ar pakeisti datą, o tai reikštų, kad ir nemenkai primokėti, nes tokiomis kainomis, kaip sumokėjome, kitu laiku kelionių nebuvo. Tikrai pajaučiau, kad VVTAT atstovai ne mūsų pusėje – buvome raginami susitarti gražiuoju, pasiimti čekį“, – pasakojo moteris.

Ramunė neslepia apmaudo, kad vartotojus turinti ginti institucija labiau rūpinasi organizatorių, o ne žmonių interesais.

„Vėliau, atsiradus pataisai man atrašė, kad pinigus grąžins per 90 dienų po to, kai bus nutraukti kelionių apribojimai. Tad dabar taip išeina, kad esame epidemiologinės situacijos Portugalijoje įkaitai, ir mūsų kaip vartotojų teisių niekas negina, nes VVTAT tik „atsišaudo“ nukopijuodama pataisos tekstą“, – apmaudo neslėpė pašnekovė.

VVTAT atsakymas paprastas: „Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 6.751 straipsnio pakeitimo įstatymas taikomas ir iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos sudarytoms organizuotų turistinių kelionių sutartims, pagal kurias neįvyko organizuotos turistinės kelionės dėl Lietuvos Respublikos Turizmo įstatymo 171 straipsnio 1 dalyje nurodytų apribojimų, taikytų iki šio įstatymo įsigaliojimo“, – Ramunei atsiųstame rašte aiškino vartotojų teisių gynėjai.

Lygiai tą patį atsakymą VVTAT atsiuntė pasiteiravus, kokiu būdu numatytas įstatymas taikomas iki jo priėmimo sudarytoms sutartims. 

„90 dienų terminas pinigų grąžinimui taikomas nuo tos dienos, kai panaikinami apribojimai, kurių pagrindu kelionių organizatorius negalėjo įvykdyti kelionės sutartyje nustatytų sąlygų (pvz.: apribojimai gali būti susiję su turistų saugumu, leidimais vykdyti skrydžius į konkrečią šalį, pačios šalies, į kurią įsigyta kelionė, vykdomais apribojimais priimti turistus, saviizoliacijos reikalavimais nuvykus, vietinių ekskursijų ribojimais ir pan.). Kai šių ar panašių apribojimų nebeliks, ir kelionių organizatoriai pradės vykdyti keliones, Jūsų atveju į Portugaliją, bus pradedamas skaičiuoti 90 dienų terminas turistui susigrąžinti pinigus už anksčiau neįvykusią kelionę“, – atsiųstame atsakyme pridūrė tarnybos atstovai. 

Išimčių netaiko  

Jaunos šeimos padėtį dar labiau apsunkina tai, kad Ramunė ėmė lauktis.

„Bandžiau susisiekti su kelionių agentūra, nes jie rašo, kad gali taikyti išimtis. Parašiau, kad šiuo metu laukiamės ir mums tie 1000 eurų – labai svarbi suma, paprašiau suprasti padėtį. Tačiau nesulaukiau jokio atsakymo. Esą toks įstatymas, atiduos, kada atiduos. Tačiau juk įstatymas buvo priimtas praėjus net keliems mėnesiams po to, kai įsigijome kelionę, kokiu būdu CK pataisos išvis gali būti taikomos atgaline tvarka?“ – nesuprato pašnekovė.

Ji neslepia apmaudo, kad pinigų neatgauna kaip tik tuo metu, kai jų labiausiai reikėtų. 

„Aš suprantu, kad yra žmonių, kuriems nesvarbu tas vienas ar kitas tūkstantis – jie gali sau leisti ir primokėti, ir čekį pasiimti. Kitomis aplinkybėmis gal ir mes neitume tų kryžiaus kelių, nusispjautume ir važiuotume atostogauti į kitą pasiūlytą šalį ar pan. Tačiau dabar, kai reikia pasisaugoti, kai svarbus kiekvienas euras, darosi dvigubai apmaudu. Juk gražiai parašiau „Itakai“, viską išdėsčiau, nedraskiau akių, tikrai tikėjausi, kad jie supratingiau pasielgs“, – apgailestavo Ramunė. 

Dėkoja už palaikymą ir kantrybę 

„Itakos“ pardavimų vadovė Daiva Strumskienė apgailestauja dėl susiklosčiusios padėties, tačiau tikina, kad turizmo sektoriui šie metai išties nelengvi. 

„Šie metai yra itin sudėtingi ir neprognozuojami turizmo sektoriui ir esame dėkingi visiems savo klientams už jų kantrybę ir supratingumą.

Suvokiame, kad tiek šie, tiek kiti keliautojai, kartu su keliones užsakomaisiais skrydžiais vykdančiomis bendrovėmis tapo situacijos įkaitais, ir kaip organizatorius dedame maksimalias pastangas, kad įsipareigojimai prieš klientus būtų įvykdyti remiantis ir laikantis visų Lietuvos Respublikos įstatymų ir reglamentų.

Iš savo pusės taip pat esame suinteresuoti, kad atsiskaitymai įvyktų kaip įmanoma sklandžiau ir anksčiau, todėl šiuo metu renkami visi reikalingi dokumentai INVEGA paskolai gauti, kuri būtų visų pirma skirta jau įmokėtų pinigų grąžinimams už dėl COVID-19 neįvykusias keliones. Tai leistų atsiskaityti su keliautojais anksčiau nei pagal CK nurodytus terminus.

Dar kartą norime padėkoti visiems klientams už jų palaikymą ir kantrybę“, – rašoma atstovės pateiktame atsakyme. 

Remiantis VVTAT pirmo pusmečio duomenimis, sulaukta daugiau kaip 700 vartotojų skundų turizmo paslaugų srityje. Tai 9 kartus daugiau, palyginti su 2019 metų pirmu pusmečiu. Vartotojai dažniausiai kreipėsi dėl kompensacijos už atšauktas keliones. Šiuo metu taip pat sulaukiama nemažai skundų už vartotojų, kurie pasirinko pinigų grąžinimą kaip kompensaciją už neįvykusią kelionę. Vartotojai dažniausiai kreipiasi dėl negrąžintų pinigų, termino pinigams grąžinti skaičiavimo ir pan.

2020 09 03 05:57
Spausdinti