Meniu
Prenumerata

ketvirtadienis, kovo 28 d.


POLITINĖ REKLAMA
Politinė reklama feisbuke: ištaškyti pinigai ir pirmieji rinkimų agitacijos pažeidimai
Margarita Vorobjovaitė

Lietuvoje paskelbto karantino metu nemaža dalis visuomenės gyvenimo persikėlė į internetą ir socialinius tinklus. Artėjant Seimo rinkimams tuo netruko pasinaudoti politikai: analizuojant viešai prieinamus „Facebook“ reklamos bibliotekų duomenis nesunku pastebėti, kurie politikai rimtai ėmėsi reklaminės kampanijos socialinėje erdvėje.

Pastaruosius tris mėnesius tarp politikų išlaidomis reklamai feisbuke pasižymėjo europarlamentaras Viktoras Uspaskichas – 46 reklaminių įrašų sklaida jam atsiėjo 6878 eurus. Nuo pat paskyros sukūrimo 2019 m. kovą reklamoms, susijusioms su pačiu V. Uspaskichu arba Darbo partija, išleista 13 957 eurai, t. y. maždaug po tūkstantį eurų per mėnesį.

Dar papildomai 8530 eurų išleista atskirai reklamuojant Darbo partijos įrašus feisbuke.

Asmeninėje paskyroje už pinigus V. Uspaskichas skleidė sveikinimus Tėvo dienos proga, aiškino, kad neturėtume į valdžią leisti žmonių, kurie vadovavo spec. tarnyboms, nes tokie yra „klastingiausi ir nepatikimiausi“, skleidė vaizdo laidas, kuriose pristatinėjo punktus iš Darbo partijos programos, pasakojo apie savo sodą ir dalijo gyvenimiškus patarimus.

Gerokai atitrūkusi nuo V. Uspaskicho daugiausia reklamai feisbuke išleidžiančių sąraše – Lietuvos socialdemokratų partija. Pastaruosius tris mėnesius 72 įrašams skleisti buvo išleista 2396 eurai. Nuo 2019 m. kovo LSDP reklamai šiame socialiniame tinkle išleido 8714 eurų.

LSDP finansavo įrašus apie karantino nutraukimą, vasaros užimtumo programą vaikams, rinkimų agitaciją.

Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos paskyra nuo praėjusių metų kovo, kai imti rinkti duomenys, įrašų sklaidai feisbuke išleido 7644 eurus, iš jų 1879 eurus per pastarųjų 90 dienų laikotarpį.

Už pinigus valstiečiai skleidė žinią apie koalicijos kreipimąsi į STT dėl teiginių, kad V. Sutkus galėjo veikti R. Masiulio atleidimą, „atskleidė“ ne vieną konservatorių melą, taip pat nemažai reklamavo Ramūno Karbauskio autorines laidas, kuriose jis pasakoja apie SGD terminalą ir jį apraizgiusias interesų grupes.

Analizuojant LVŽS paskyros reklaminius įrašus nuo oficialaus rinkimų kampanijos starto aiškėja, kad valstiečiai turi gana įdomią komunikacijos socialiniuose tinkluose strategiją. Nuo 2020 m. balandžio 10 d. visi, išskyrus vieną, įrašai, kurių sklaidai buvo skirta lėšų, susiję su konservatorių partija.

TS-LKD paskyroje nuo 2019 m. kovo buvo nupirkta reklamos už 4555 eurus. Iš jų – 856 eurai buvo išleisti reklamai per pastarąsias 90 dienų.

Analizuojant reklaminius įrašus, tampa akivaizdu, kad valstiečių pomėgis mokėti už informacijos apie kitą partiją sklaidą neaplenkė ir konservatorių. Naujausias mokamas įrašas – „atskleistas“ R. Karbauskio melas. Nuo politinės kampanijos pradžios „valstiečių melas“ konservatorių rinkimams skirtais pinigais buvo viešinamas tris kartus.

Taip pat TS-LKD nemažai investavo į prašymus skirti dalį sumokėtų mokesčių partijai, reklamavo pagalbos verslui ir ekonomikos gelbėjimo planus.

Opozicijoje esantis Liberalų sąjūdis nuo 2019 m. kovo reklamai feisbuke skyrė 6104 eurus, iš jų 1056 eurus – per pastarąsias 90 dienų. Partijos skleidžiamų įrašų turinys nestebina: nupirkta reklama kviečiama skirti 0,6 proc. GPM partijai, reklamuojami partijos kandidatai artėjančiuose Seimo rinkimuose, kelis kartus pažerta mokamos kritikos valdantiesiems dėl karantino ir susisiekimo ministro.

Feisbuke reklamai išleisti pinigai.

Reklamuoja, bet ne visus pažymi

VRK duomenimis, politinė kampanija Lietuvoje startavo 2020 m. balandžio 10 d., tačiau kai kurie įrašus socialiniuose tinkluose skleidžiantys politikai ir partijos vis dar pamiršta tinkamai informuoti rinkėjus apie politinę reklamą.

Pavyzdžiui, toli gražu ne visi V. Uspaskicho mokamai skleisti įrašai pažymėti kaip politinė reklama, o pažymėtuose nenurodoma, iš kieno sąskaitos apmokėta agitacija.

LSDP ir Liberalų sąjūdis – vieni tvarkingiausiai politinę reklamą žyminčių politinių jėgų. Visi partijos mokamai skleisti įrašai pateikti su papildoma informacija apie politinę reklamą, nurodyta, kad ji bus apmokėta iš rinkimų sąskaitos.

LVŽS ir TS-LKD nuo pat kampanijos pradžios uoliai žymi mokamus įrašus, nors pastarieji skirti ne partijos darbams viešinti, o konkurentų „melui atskleisti“.

Vyriausioji rinkimų komisija (VRK) akcentuoja, kad internete skleidžiama politinė reklama, priklausomai nuo jos formos, turi būti pažymėta kaip spaudoje arba kaip radijuje, arba kaip televizijoje skleidžiama politinė reklama, visais atvejais turi būti nurodoma: „Politinė reklama“ arba „Rinkimų agitacija“ ir lėšų šaltinis.

Neatlygintinai skleidžiant politinę reklamą socialiniuose tinkluose ar įvairiose nuotraukų, įrašų ar pan. dalijimosi svetainėse, kuriuose informacija pagal socialinio tinklo ar svetainės nuostatas skleidžiama neatlygintinai, politinės reklamos žymoje turėtų būti nurodyta, iš kokių lėšų yra ar bus apmokėtas politinės reklamos parengimas arba kad politinę reklamą parengė pats politinės kampanijos dalyvis. 


2020 06 15 05:25
Spausdinti